Monday, June 21, 2010

BaB 2

Aku terjaga dari tidur ku... ketika itu, aku merasakan jantungku berdegup dengan kencang. nafas ku tidak 


teratur dan dahi  ku berpeluh-peluh. Aku terkejut dengan apa yang aku lalui tadi.

kemudian apabila aku memandang


sekelilingku rupa-

rupanya aku masih lagi berada dalam bilik tidur ku dan apa yang aku lalui tadi

hanyalah mimpi sahaja. Akan tetapi aku merasakan mimpi itu benar. Seperti aku pernah

mengalami peristiwa itu .

Setelah aku kembali tenang, aku melihat jam di dindigku. Alangkah terkejutnya

aku apabila jam menunjukkan pada pukul 12 tengah hari. Lalu, aku bergegas bangun dari

katil ku dan  terus turun ke bawah untuk mencari adik ku.

Pada waktu itu, Farah sedang menonton tv. Dia ternampak kelibat akaknya turun ke

bawah menuju ke arahnya. Namun Farah tidak mempedulikan akaknya.Dia hanya memandang

akaknya tanpa berkata apa-apa. dan kemudian akaknya pun duduk di samping adiknya dan

memulakan bicara.

"Erm....Farah..akak minta maaf. Akak bangun lewat. Akak bukannya sengaja taknak

temankan. cuma akak letih sedikit. sebab semalam akak banyak kerja nak buat lagipun akak

tidur lewat semalam." 'Maafkan akak yer..Akak janji tak buat lagi lepas ini.'Saat itu

Farah hanya membatukan dirinya.. Farah tidak dapat menerima alasan yang akaknya berikan 

. Bukannya sekali dua akaknya buat seperti ini, tetapi dah banyak kali. Dan hanya

alasan yang sama akak Farah berikan, sampai sudah lali Farah mendengarnya. Kalau ikutkan hati aku

yang geram ini, dah lama dah aku campak akak aku ini dekat parit belakang rumah. Biar

dia rasa sakit macam mana hati aku rasa sakit dengan sikapnya itu ?? gumam aku didalam hati..

Apabila Kamaliah melihat adiknya hanya mendiamkan diri, Kamalia tidak tahu lagi

bagaimana hendak mengambil hati adiknya??Kamalia ketika itu, sudah mati kutu untuk memujuk adiknya...

apabila adiknya tidak memberi reaksi apa-apa  kepadanya, Kamalia pun mengambil keputusan
 
untuk beredar daripada situ.

Sewaktu Kamaliah hendak bangun naik ke atas, tiba-tiba Farah menarik tangan kakaknya.Lalu dia

meminta akaknya,supaya duduk kembali disisinya. Tanpa banyak soal Kamalia duduk

kembali disisi adiknya dan Kamalia menunggu adiknya memulakan bicara. Setelah beberapa minit Kamalia

menunggu, tiba-tiba Kamalia terasa tangannya basah dan apabila Kamalia menoleh ke arah adiknya, Kamalia

mendapati adiknya mula menitiskan air mata.

"Akak.... sampai hati akak tinggalkan adik macam tu saja."Akak ingat adik ini

Apa?? tunggul". Tak ada perasaan.??Kenapa akak tak pernah nak faham adik?? Akak hanya

pentingkan perasaan akak saja!!.. Perasaan adik?, akak tak pernah ambil peduli!!. Adik

cuma harap akak temankan adik saja. Takkan tu pun akak dah bagi bermacam-macam alasan.

Adik dah bosan dengan sikap akak yang mana hanya memikirkan tentang hal akak

sahaja. 'Hal adik akak tak penah nak ambil tahu'. Kalau itu yang akak nak,lepas ini..Akak anggap sajalah 


adik ni dah tiada dan tak

pernah wujud dalam hidup akak.

kemudian Farah pun terus bangun meninggalkan akaknya sendirian diruang tamu dengan

perasaan yang marah. Selepas Farah meninggalkan kakaknya sendirian di ruang tamu,fikiran Kamalia menjadi

bingung dan buntu. Kamalia seperti tidak percaya apa yang dikatakan oleh adiknya.. lalu Kamalia mula 


Menanyakan kepada dirinya  adakah selama ini Dia terlalu mementingkan diri sendiri?? sehinggakan adiknya 


sanggup menuduhnya sedemikian rupa...  Dia pun tidak pasti...


No comments: